Rebecca Vikkelsø Held-Hansen, stx, 3.m: Vikariat som efterskolelærer. (2013)

rebecca

Sidste år ved denne tid (maj måned 2013) gik mine tanker på, hvilke fag jeg mon skulle til eksamen i. Hele min klasse var spændte og nogle tilmed meget nervøse. I kantinen blev vi mindet om, tiden der gik, og tiden der ville komme – traditionen tro havde min klasse samt andre afgangsklasser pyntet kantinen med diverse nedtællingssystemer. Studentertiden nærmede sig med hastige skridt, og så var det hele snart slut. Jeg havde lidt vemodige tanker om det at blive spredt for alle vinde. Vi havde et helt specielt sammenhold i min klasse, selvom vi havde forskellige studieretninger og derfor ikke brugte alle moduler sammen. Måske havde det noget at sige, at vi var musikklassen? Vi havde i hvert fald tre festlige år sammen.
Jeg selv havde studieretningen Musik-Engelsk-Matematik. Jeg elsker musik og matematik, så det var en rigtig god kombination for mig.

Lige nu har jeg en uges ferie fra mit job som efterskolelærer, men det har blot givet mig anledning til at tage nogle vagter i Bilka – min arbejdsplads når jeg er ”hjemme” i Aalborg. Jeg er utrolig privilegeret med et sabbatsår, hvor jeg er i fuld beskæftigelse.

I januar måned 2013 blev jeg ansat som efterskolelærer for skoleåret 13/14. Jeg var rigtig glad for at have en plan for mit sabbatsår. Den 18. august 2013 påbegyndte jeg et nyt kapitel i Mariager på Efterskolen Alterna. Inden gymnasiet havde jeg selv været elev på skolen, og nu vendte jeg tilbage som medarbejder. Medarbejderne på skolen skulle mødes en uge før eleverne, da der skulle forberedes en masse. Jeg var i fuld forventning til at eleverne skulle komme. Dagen kom, og et nyt skoleår blev skudt i gang.
Alterna er en kristen efterskole, som lægger vægt på personlig udvikling og meget mere. Jeg har fået lov til at undervise i psykologi, musik, dans og drama og idræt. Jeg bliver udfordret hver dag, og det synes jeg kun er dejligt. Eleverne er inddelt på tre forskellige hold, der hver rejser til forskellige lande. Jeg er tilknyttet Sydamerikaholdet.

Da jeg selv gik på skolen, gik min rejse til Thailand og Australien, og der var det muligt at kommunikere på engelsk. Jeg havde aldrig været i Sydamerika før, og nu skulle jeg være ansvarlig for en helt masse unge mennesker (som aldrig havde rejst uden deres forældre), og mit helt store problem – jeg kunne ikke tale spansk.
I marts måned rejste vi til Sydamerika, 19 elever og tre lærere. Rejsen gik til Chile, Paraguay og Bolivia, og vi var af sted i ca. syv uger. Hele turen var så godt som planlagt hjemmefra, eller det vil sige, at vi havde kontaktpersoner i de lande, som vi skulle besøge. Det er bare sådan, at i Sydamerika har de ikke den samme fornemmelse for tid og aftaler, der var altid ventetid, og vores tålmodighed blev i den grad prøvet. I Chile startede vi ud med at bo i værtsfamilier i en by nord på, Coquimbo, og jeg boede heldigvis med vores kontaktperson, som både snakkede dansk og spansk. Det var en meget lærerig uge for mig, da jeg lærte meget om deres kultur samt sprog. Eksempelvis var det svært for vores danske maver, at spise den anderledes mad, der blev serveret, plus at måltiderne var på de mærkeligste tidpunkter – man skulle vende sig til at spise aftensmad kl. 23.00.
Eleverne lavede en masse dans og drama samt praktisk arbejde på forskellige institutioner: fængsel, skoler, børnehaver osv.. I Santiago oplevede vi storbylivet, hvor vi besøgte et hjemløsecenter. Dem lavede vi et show for, og en af de følgende dage spillede vi fodbold med og mod dem. Vores rejse viste os mange kontraster: rig/fattig, mørke/lys, gæstfri/ugæstfri.
I Paraguay sejlede vi med en båd op af Paraguayfloden, her skulle vi besøge nogle indfødte. Det var meningen at vi skulle besøge forskellige stammer, men motoren på båden gik i stykker, og vi måtte blive ved Guarani-folket i tre dage. I de tre dage var der et helt forfærdeligt vejr om natten, så vi kunne ikke sove på båden, som det ellers var arrangeret. Vi fik heldigvis muligheden for at sove på byens hospital. Vi fik en nat på båden under åben himmel, det var så smukt.
I Bolivia havde vi mange naturoplevelser bl.a. jungletur med spring fra vandfald og rappelling, drypstenshule-tur (en guidet tur med meget smalle pasager og ingen sikkerhed), Torotoro Canyon og vi besteg et 5035m bjerg, Tunari. Vi havde en fantastisk rejse!

Nu er dette skoleår snart slut, og vi har stadigvæk to ture at se frem til: en tur til København og en Kroatien-tur for hele skolen. Jeg har valgt at tage et sabbatsår mere på den samme efterskole, da jeg blev spurgt, om jeg ville det. Jeg ved ikke hvad fremtiden bringer, men jeg har mange gode oplevelser i baggagen.