Handlingsplan 2025-26
Version 03
Indledning
Hvert år vedtager bestyrelsen en Handlingsplan. Handlingsplanen har cirka 6 områder som NGHF arbejder særligt med det eller de næste skoleår. Inden bestyrelsen vedtager Handlingsplanen, er forslaget til Handlingsplan blevet drøftet med elever og medarbejdere ved en række møder i råd, udvalg og ved rundbordssamtaler.
Samlet introduktion til Handlingsplanen
Handlingsplanens punkter består fagligtrivsel i bredforstand med en række underpunkter og hertil nogle enkeltstående punkter. Det skal bemærkes at NGHF også arbejder på nye mål og ny strategi, som skal forelægges bestyrelsen til decembermødet. Dette emne indgår dog ikke i handlingsplanen fordi den logisk er underordnet mål og strategi.
Punktet faglig trivsel har disse underpunkter:
- Formativ evaluering
- Støtte til bedre overgang til videregående uddannelse efter NGHF
- Et forslag om blokdage høres i PR, og gennemføres hvis der er flertal. Målet er at fremme variation i skoledagen og mulighed for fordybelse
- Fagspecifik faglig trivsel
- Holdevalueringer som klasseteamet kan bruge til noget (uddybet i punkt 1 på side 2)
- Nedbringelse af fravær
- Fortsat udvikling af undervisning i bred forstand som skaber fællesskab på tværs af klasser
Øvrige punkter:
- Arbejdet med IT, herunder AI-udviklingsarbejde
- Analyse af vores samlede støtte til elever med henblik på en samlet elevtjeneste
- Oprettelse af stx4
Uddybende forklaring til punkterne
Faglig Trivsel
Med udgangspunkt i TrivselsLUP fra 2024, hvor det fremgår, at Self-efficacy og Forståelse og support fra lærere, har størst betydning for elevernes faglige trivsel, ønsker vi at arbejde med hvordan vi på skolen kan fastholde og udvikle elevernes faglige trivsel. Faglig trivsel vokser når elever synes de mestre deres fag, når de stoler på sig selv, når de kender de næste skridt i faget og når de synes det er sjovt at lære. Faglig vejledning, klare og forståelige planer for lektioner og forløb, samt gensidig tillid mellem elever og lærere kan fremme fagligtrivsel.
Self-efficacy
Arbejdet vil omfatte:
- Formativ evaluering.
- Overgange til gymnasiet herunder udarbejdelse af ny struktur og nyt materiale til grundforløbet: Implementering af Pædagogisk Udvalgs arbejde om gruppearbejde og udvikling af undervisning herunder undersøgelse af om der skal indføres blokdage.
- Styrke læringsmiljøet i klasserne med særligt fokus på noter, lektielæsning, gruppearbejde mm i forbindelse med studiestart, hvor elevernes lærings- og studiekultur dannes.
- Der indføres ekstra terminsprøve, så det står mere klart for eleverne hvornår de er i øve- og prøverummet.
- På HF iværksættes forsøg med klassedannelse på baggrund af spørgeskema til optagne for at skabe mere homogene klasser
Forståelse og support fra lærere
Arbejdet vil omfatte:
- Klassesamarbejdet fokuseres så klassens lærere ikke længere skal drøfte deres evalueringer generelt, men tage de problemer op som evalueringerne peger på (manglende forberedelse, uro, konflikter osv.). Problemerne tages op i et kollegialt fællesskab hvor alle bruger deres viden om klassen og eleverne sammen med deres professionelle indsigt og erfaring til at løse problemer uanset om man kun kender dem fra andres referat, eller om man selv oplever dem.
- Holdevaluering. Pædagogisk Udvalg udarbejder spørgeskema til brug for generelle holdevalueringer inden efterårsferien; hvis det ikke kan nås, laver ledelsen et midlertidigt spørgeskema.
- Relationsarbejde, særligt HF. Fastholdelse af forsøg med to-lærerordning i intro i fagene dansk og engelsk med fokus på at styrke relationsarbejdet og højne mundtligheden
- Faglig trivsel indgår i skoleåret MUS, som planlægges på det første SU-møde og SU forberedes og efterbehandles på temamøde.
- 1/2-pæd dag med oplæg om relationsarbejdet mellem lærere og elever. Efterfølgende skal grupper udarbejde aktioner, som kan påvirke faglig trivsel positiv. Arbejdet samles op og enkelte aktioner kan præsenteres i relevante sammenhænge som klasseteams, faggrupper, Pædagogisk Udvalg (PÆD) og Pædagogisk Råd (PR).
Mål
- Fremmødet for skoleåret 2025/26 skal stige i forhold til det gennemsnitlige fremmøde de seneste 3 år.
- Spørgerammer fra TrivselsLUP 2024 gennemføres i foråret 2026. Vi udvælger en spørgeramme på 5 spørgsmål om faglig trivsel
- Der gennemføres en ny klasselærerstruktur som flytter ressourcer til 1. klasserne.
- Der laves forsøg med oprettelse klasselog, hvor lærere dokumenterer problematikker for løbende dokumentation og hurtig reaktion. Forsøget afprøves i 1. HF og ledelsen vurderer om det skal udbredes til hele skolen.
- Der er gennemført et forsøg med klasselærersamtaler i en 1. HF-klasse om faglig trivsel og klassesamarbejdet.
- Der afholdes opstartsmøde for alle klasselærere således at lærerne er klædt bedre på til opgaven.
- Holdevalueringer forbedrer den enkelte klasses faglige trivsel.
Arbejdet med IT
Beskrivelse af udfordringer
I de seneste par år har fremkomsten AI, udviklet sig til en ny udfordring for hele uddannelsessektoren. Det gælder både den skriftlige og den mundtlig dimension.
Derfor er der behov for, at vi får opbygget nogle erfaringer med området således vi kan bruge de positive aspekter og begrænse de skadelige ift. elevernes tilegnelse af viden.
På samme tid er der nyudviklede AI-værktøjer, når vi som lærere skal bygge didaktiske broer mellem et fag og eleverne. Hvilke muligheder ligger der gemt her?
Skolens IT-strategi har en del år på bagen og trænger til et eftersyn, hvor f.eks. chatbots inddrages.
Lige nu har skolen to arbejdsplatforme, hvor eleverne kan samarbejde. I løbet af næste skoleår skal det ene system udfases. Både for at give mere fokus, når eleverne skal lære at bruge systemerne, men også for at spare skolen for udgiften til at drive det ene system.
Arbejdet vil omfatte
- Der oprettes en gruppe, som er bredt sammensat blandt lærerne. I det omfang det er muligt vil lærerne have en klasse fælles, hvor lærerne skal afprøve AI i undervisningen og i deres forberedelsesarbejde. De andre lærere i gruppen kan afprøve elementer på deres respektive hold. Der vil ikke være bestemte krav. Målet med arbejdet er, at nogle af os gør praktiske erfaringer med AI som senere kan komme os alle til gode.
- Lærergruppen opfordres til løbende at fortælle på PR/PÆD/morgenmøder om arbejdet hvis dette giver mening.
- Gruppen fungerer også som sparringspartner for ledelsen i arbejdet med at revidere skolens samlede IT-strategi, som har fokus på alle de aspekter som vedrører brug af IT i undervisningen.
- Udfasning af skolens Googledomæne. Lige nu anvendes dette i forskellige sammenhænge. Herunder Personalehåndbogen. Snitfladen ift. Fællesmappen skal nytænkes og revideres så det bliver mere klart hvor man finder opdateret information på en systematisk måde.
Mål
- AI-gruppen begynder deres arbejde med at få et overblik over de anbefalinger som UVM har udsendt ultimo maj 2025.
- I forlængelse af dette indledende arbejde, vil de deltagende lærere afprøver mindst et forløb/øvelse/værktøj i løbet af skoleåret.
- I det omfang lærerne har samme klasse tilstræbes det at bruge de samme AI-værktøjer hen over en aftalt periode.
- På et PR-møde i foråret vil udvalgte forløb blive præsenteret.
- Inden udgangen af skoleåret vil der foreligge en revideret IT-strategi.
- Inden udgangen af skoleåret vil alle aspekter, som nu afvikles i Google-domænet, være omlagt til 365-miljøet.
Analyse af vores samlede støtte til elever med henblik på en samlet elevtjeneste
NGHF har mange tilbud om støtte til elever som er vokset frem efterhånden: Studievejledning, psykolog, mentorer på henholdsvis hf3 og stx/hf2, matematikvejledning, læsevejledning, eksamensangstkursus, fik du sagt hvad du ville. Det er nu tiden at se samlet på disse tilbud for at organisere dem til en mere sammenhængende elevtjeneste. Måske kan vi på den måde give eleverne et endnu bedre tilbud og skabe bedre arbejdsforhold for de involverede, særligt studievejlederne som har et krævende arbejde med skemalagte pligter som undervisning der skal løses samtidig med at elever i krise og mistrivsel har akut brug for samtaler.
Arbejdet vil omfatte
- Kortlægning af de aktuelle opgaver som nu løses for at hjælpe eleverne til et godt udbytte af et gennemført gymnasieforløb.
- Indsamling af oplysninger fra lignende gymnasier om hvordan de hjælper deres elever.
- Vurdering af om vi har de rigtige tilbud, eller om nogle skal ændres og eventuelt udføres anderledes.
- Vurdering af ressourceforbruget ved forskellige løsninger.
- De grupper eller enkeltpersoner der er involveret i de forskellige tilbud, drøfter med ledelsen hvilken løsning ledelsen kan forelægge SU med henblik på at den anbefales over for bestyrelsen.
Mål
Ledelsen fremlægger et forslag i bestyrelsen på forårsmødet så NGHF til skoleåret 26-27 har en elevtjeneste der giver eleverne den bedste støtte med et ressourceforbrug der er afstemt efter vores elever og gymnasiets økonomi.
Udvidelse af vores tilbud til elever med diagnoser: stx4
NGHF har nu i snart 10 år tilbudt en gymnasial uddannelse til unge med diagnoser. Det er sket på et 3-årigt hf-forløb, hf3. Vores erfaringer med området er gode og omfattende, og en af disse erfaringer er at en del eleverne på hf3 er fagligt stærke og ønsker at læse videre på universitetet. Her er det en snublesten på deres vej at de er nødt til at tage et Supplerende Overbygnings-Forløb, SOF, hvor de har mange ugentlige timer. Dette problem kan løses på to måder. De kan enten tage hf med såkaldt udvidet fagpakke, eller de kan tage en almen studentereksamen (stx). Den udvidede fagpakke har dog den ulempe at den også giver eleverne mange ugentlige timer. Det taler for en 4-årig stx-løsning, stx4. Det taler også for en stx4-løsning at en del hf3-elever har sagt at de vil foretrække den, og endelig vil NGHF’s tilbud til elever med diagnoser fremstå meget klart og enkelt at kommunikere hvis det formuleres således at man kan søge ind på NGHF hvis man har en diagnose, og så vil ens forudsætninger sammen med visitationssamtalen pege på om man kan begynde på hf3 eller stx4.
Arbejdet vil omfatte
- Udvidelse af vores kapacitet på stx med 24 og en nedsættelse på hf med 24.
- Fastlæggelse af studieretning eller studieretninger.
- Forløbsplan med fag og timer fordelt over årene.
- Orientering til offentligheden, særligt til mulige ansøgere.
Mål
Unge med diagnoser kan søge om optagelse på stx4 til foråret 2026.

