Skole ABC

A

Adgang til skolen efter lukketid

Hvis nogen har brug for at opholde sig på skolen efter lukketid, skal man kontakte driftslederen (SBO) for nærmere aftale senest en uge før.

Alle elever skal mandag til torsdag have forladt skolen senest kl. 16.30 og fredag kl. 15.30. Dog idræt: Mandag, torsdag og fredag kl. 16.00.

Adresseændring

Hvis du ændrer adresse, navn eller telefonnummer, skal du straks meddele dette til skolens kontor.

Blanketter til dette formål udleveres på kontoret.

Aflysning af undervisning

Hvis en lærer ikke er mødt 10 min. ind i en lektion, skal klassen give kontoret besked. Husk forinden at se, om der er sket ændringer i Lectio.

AV-udstyr

Kontoret står for skolens av-udstyr og fotoudstyr.

Dele af udstyret kan udlånes til undervisningsbrug efter aftale med faglæreren.

Aviser og tidsskrifter

Der fremlægges hver dag en gratisavis, som eleverne frit kan benytte. Eleverne har ansvaret for, at læste aviser ikke ligger og “flyder” i kantinen og andre steder.

Skolens bibliotek (studiecentret) har forskellige tidsskifter, der kan læses på skolen eller lånes med hjem.

B

Befordringsgodtgørelse

Skal du bruge offentlig transport til skolen, kan du få rabat til et bus- eller togkort. Det kaldes et ungdomskort. Hvis du skal bruge et kort, skal du søge om det på www.ungdomskort.dk. Her kan du også se, hvor meget du kan få i rabat, og hvordan du søger. Du skal huske at søge i god tid, hvis trafikselskabet skal nå at sende et kort til dig, inden uddannelsens start.

Bibliotek/studiecenter

Skolens bibliotek har karakter af studiecenter med fast tilsyn.

Ud over bogsamling og studiepladser er der flere afdelinger med pc’ere med mulighed for søgning på internettet og lektielæsning.

Bogudlån til elever kan ske ved henvendelse til bibliotekaren.

UDLÅNS- OG ORDENSREGLER FOR BIBLIOTEKET

1. Biblioteket er betjent af bibliotekar i åbningstiden.

2. Materialerne på biblioteket og depoterne består – dels af en præsenssamling, det vil sige materialer, som ikke er til hjemlån. Disse er mærket med blå etikette på ryggen med teksten “Ikke til hjemlån”. – dels af en udlånssamling, hvis materialer kan lånes af alle, der er registreret som låner på skolens bibliotek.

3. Låneberettigede er alle elever, studerende og ansatte på Nørresundby Gymnasium og HF-kursus. Ved misbrug kan lånerettigheden inddrages.

4. Hjemlån foregår således i bibliotekets åbningstid: Låneren henvender sig med de materialer, som ønskes hjemlånt, til bibliotekaren, som registrerer udlånet elektronisk. Der kan gives udlånskvittering.

5. Udlån fra bogdepotet sker gennem faglæreren, der er ansvarlig for at registrere låneren i Lectio’s bogsystem, som ved udlån til hold og klasser. Hvis eleven afleverer midt på et skoleår efter aftale med en lærer, sletter læreren udlånet i Lectio. Eleven kan se dette i Lectio.

5.1. Materialer, som er udlånt gennem skolens bibliotek, afleveres samme sted. Dette gælder også for materialer, som er fremskaffet fra andre biblioteker. Afleveringen registreres og låner kan på anmodning få afleveringskvittering.

6. For sent afleverede materialer som er fremskaffet fra andre biblioteker kan medføre gebyr. Gebyrets størrelse er fastsat ud fra långivende biblioteks takster + administrationsgebyr.

7. Låneren har pligt til at erstatte beskadiget, bortkommet eller ikke-afleveret materiale til den pris, som biblioteket fastsætter. Erstatningsprisen består af udgifterne til genanskaffelse og klargøring.

8. Brug af pc’ere følger skolens regler. Ønsker brugeren at lytte til lydfiler, er det påbudt at bruge høretelefoner.

9. Højlydt og støjende adfærd er ikke tilladt. Der kan føres almindelig dæmpet tale i biblioteksrummene.

10. Det er ikke tilladt at medbringe eller indtage mad og drikke under nogen form.

Biblioteksorientering

I starten af 1.g/1.hf afholdes der en kort biblioteksorientering. Desuden undervises der i søgning i bibliotekets databaser i forbindelse med opgaveskrivning i 1.hf og 1.g.

Bogudlån

Skolen udlåner bøger til undervisningsbrug gratis. Bøgerne registreres elektronisk således, at du selv kan følge med i, hvad du har fået udleveret. De udleverede bøger skal behandles, så de ikke lider overlast.

Bemærk:

  • at dit navn, klasse og årgang skal anføres på indersiden af bogens bind. På den måde kan din bog finde vej hjem, hvis du glemmer den et sted.
  • at der ikke må skrives i bøgerne i øvrigt.

Skolen kræver erstatning for bøger, der ikke er behandlet efter forskrifterne. Bortkomne eller beskadigede bøger skal erstattes af låneren. Hvis du mister en bog, skal du tale med din faglærer eller med bibliotekaren.

Brand og evakuering

I tilfælde af brandalarm skal alle klasser/hold sammen med sin lærer hurtigst muligt gå samlet til sportspladsen, hvor man tager opstilling klasse- og holdvis sammen med læreren eller evt. den kommende lektions lærer.

Det anbefales at sætte sig ind i skolens brandinstruks.

C

Carpe Diem

Carpe Diem er kreative værker (digte, noveller og billedværker, drama og musik), som skolens elever løbende udgiver på en hjemmeside under Aktiviteter (www.nghf.dk). Hvert år uddeles en Carpe Diem-pris, doneret af skolens “Venneforening”, til den elev, der har skabt det mest bemærkelsesværdige værk.

Carpe Diem redaktionen består af 2 lærere og 3-4 elever, der selv er kreativt aktive.

Computer

Når du starter, skal du have en bærbar computer. Nærmere oplysninger følger efter første skoledag. Det er et nødvendigt arbejdsredskab for at kunne deltage i undervisningen.

E

 

Eksamen

Fælles for gymnasiet og hf

Eksamen finder sted i maj og juni. Undervisningsministeriet udtrækker fag til studentereksamen og hf-eksamen (alle fag), mens årsprøverne (gymnasiet) arrangeres af skolen.

Skolen tilmelder eleverne til eksamen i de fag, som afsluttes i den klasse, eleverne går i. Dette forudsætter dog, at undervisningen er fulgt i tilfredsstillende omfang jf. skolens Studie- og Ordensregler.

Bliver man syg til eksamen, skal skolen have besked herom telefonisk på eksamensdagen inden kl. 15.00. Desuden skal der samme dag søges læge, og der skal afleveres dokumentation til kontoret.

Eleven kan herefter indstilles til sygeeksamen i august, hvis ikke sygeeksamen (kun mundtlig) kan afvikles i juni. Hvis man bliver syg til sygeeksamen i august, kan man normalt først komme op i maj/juni det følgende år.

Skolen orienterer nærmere herom, når eksamen nærmer sig.

Beståkriteriet

Det gælder alene, at eleverne skal have mindst 2,0 i karaktergennemsnit for at bestå eksamen.

Eksamensbeviser

Kopi af eksamensbevis

I henhold til Eksamensbekendtgørelse nr. 738, § 36 må skolen kun udstede ét originalbevis.

Er dette bortkommet, har du følgende muligheder:

Er du dimitteret i 1995 eller senere, kan du bestille en kopi af dit eksamensbevis. Ekspeditionstiden er ca. 1 uge .

Du skal sende en mail til post@nghf.dk med følgende oplysninger:

•    Navn (da du gik på Nørresundby Gymnasium og HF)

•    Cpr. nr.

•    Hvilket år du dimitterede

•    Hvilken klasse du gik i

•    Adresse hvortil kopien skal sendes.

Vi fremsender desværre ikke en kopi af gamle eksamensbeviser via mail.

Er du dimitteret før 1995, er det kun muligt at få en udskrift af eksamensprotokollen, og ekspeditionstiden er ca. 2 uger.

Er dit bevis over 30 år gammelt, har vi ikke mulighed for at genskabe det. Jvf. Eksamensbekendtgørelse nr. 738, § 38.

Ekskursioner

Endagsekskursioner indgår som en naturlig del af mange fag og arrangeres af faglæreren efter behov. Eleverne har mødepligt til ekskursioner, også selvom de ligger uden for almindelig skoletid. I forbindelse med korte ekskursioner kan der på forhånd aftales en mindre elevbetaling, men i sådanne tilfælde skal der altid være mulighed for at vælge at udfærdige en alternativ opgave, for de elever der ikke har mulighed for at deltage.

Eleverne vil som minimum én gang få tilbudt en flerdagsekskursion i løbet af deres hf- eller gymnasieforløb. Den tilrettelægges enten som en studie- eller udvekslingsrejse. Turens indhold skal ligge i forlængelse af den daglige undervisning.

Eleverne skal selv afholde alle omkostninger i forbindelse med rejse og ophold, der kan normalt maksimalt blive tale om et beløb på 3.200 kr. for gymnasiet og 2.900 kr. for hf. Hertil kommer lommepenge.

Elever, der er særligt økonomisk trængte, kan søge skolens Rejsefond om et legat.

Elev Grand Prix (MGP)

Er et populært musikalsk indslag, hvor skolens elever deltager med egne kompositioner og optræder for et medlevende og lydhørt publikum.

Til den vindende gruppe/elev er der foruden æren en mindre præmie.

Det fremgår af Lectio, hvornår arrangementet finder sted i dette skoleår.

Elevgarderober

Hver klasse tildeles en garderobe med et kode-aflåseligt skab til hver elev. Her er der plads bøger, elektronik, tasker og evt. tøj. Skolen anbefaler at låse værdier ind i skabet, når de ikke bruges.

Uanset om man bruger skabet eller ej, skal det altid være aflåst. Man må ikke låne sit skab ud til andre! Man er personligt ansvarlig for det skab, man bruger, og indholdet i det.

Henvend dig på kontoret ved evt. spørgsmål.

Elevrådet

Elevrådet er forbindelsen mellem eleverne og ledelsen. Det består af repræsentanter og suppleanter fra samtlige klasser. Elevrådet er inddelt i mindre udvalg, der er med til at sætte sit præg på skolens hverdag. Elevrådets struktur, vedtægter og opgaver kan ses på skolens hjemmeside.

Rektor Søren Hindsholm og Vicerektor Niels Magnus Christensen fungerer som elevrådskonsulenter. Elevrådet har i august måned et opstartsmøde, der har til hensigt at introducere de nye ”elevrødder” til elevrådsarbejdet.

Alle klasserepræsentanter deltager på lige fod i diskussionerne, som både berører eleverne og skolens dagligdag.

Elevrådet søger at opfylde elevernes krav og forventninger til deres gymnasie- og hf-tid.

Elevrådet bestræber sig på at samarbejde internationalt med andre elevråd. Det er vigtigt at have et velfungerende elevråd og endvidere at være åben for nye ideer.

Elevrådet ønsker dialog med ledelsen, idet det er vigtigt at samarbejde, så vi får det bedst mulige resultat. Elevrådet er et forum, hvor ledelsen kan bringe nye ideer på bane, der vedrører eleverne. Vi ønsker en demokratisk skole, der accepterer alle former for livsholdninger. Vi mener, at det er vigtigt, at du via en almen uddannelse kan engagere dig i andet udover den sædvanlige skolegang og dermed udvide din horisont. Sidst men ikke mindst er det vigtigt at have et elevråd, der kan varetage ca. mere end 800 elevers interesser.

E-mail til lærere eller medarbejdere

For at skrive en email til en lærer eller medarbejder på Nørresundby Gymnasium & HF skal du i adressefeltet skrive initialer efterfulgt af @nghf.dk. Man kan også skrive til en lærer via intranettet Lectio.

Evaluering

Undervisningen i gymnasiet og på hf skal løbende evalueres efter skolens evalueringsplan, så lærere, elever og ledelsen informeres om udbyttet af arbejdet og skolegangen.

Endvidere får gymnasieeleverne standpunktskarakterer tre gange om året. Den sidste standpunktskarakter er årskarakteren.

Hf-eleverne får ikke standpunktskarakterer, men deres lærere vejleder med hensyn til arbejdet i faget og giver to gange årligt eleverne en vurdering af deres faglige standpunkt. Her er tutorsamtaler også en del af den løbende evaluering.

F

Ferieplan 2016/2017

Sommerferie lørdag d. 25. juni – tirsdag d. 9. august
Efterårsferie mandag d. 17. oktober – fredag d. 21. oktober
Juleferie torsdag d. 22. december – tirsdag d. 3. januar
Vinterferie mandag d. 20. februar – fredag d. 24. februar
Påskeferie mandag d. 10. april – mandag d. 17.april
St. Bededag fredag d. 12.maj
Kr. Himmelfartsferie torsdag d. 25. maj
Pinseferie mandag d. 5.juni
Sommerferie lørdag d. 24. juni –
Alle dage inkl.

 

Fester

Skolen og elevrådet arrangerer i alt fem fester i løbet af skoleåret.

Kun skolens elever – og for fødselsdagsfestens vedkommende også skolens dimitterede elever – kan deltage i festerne.

Der skal vises billet og studiekort for at få adgang. Det er ikke tilladt at medbringe nogen form for drikkevarer til festen, og utilbørlig beruselse og optræden accepteres ikke.

Enhver form for stofmisbrug er strengt forbudt jf. skolens Studie- og Ordensregler.

Se mere om skolefesterne.

August

1.-klassesfest for de nye eleverfor de nye elever

September
Babybal for alle elever.

November
Skolens fødselsdag er årets største fest. Gensynsglæden blandt de gamle elever blandes her med afgangselevernes nerver, der denne aften danser den traditionelle lanciers med skolens lærere.

Februar
Temafest

April
Forårsfest

Maj 
Afslutningsfest for 3.g og 2.hf samt deres lærere.

Forsikring

Skolen dækker ikke tab som følge af tyveri, heller ikke, når det drejer sig om cykler og knallerter, som står i cykelkælderen eller på terrænet. Skolen har ikke tegnet tyveriforsikring eller kollektiv ulykkesforsikring for eleverne. Det må man ikke som statslig institution. Vi henstiller derfor til dig, at du (evt. gennem dine forældre) sørger for at være ansvars-, ulykkes- og tyveriforsikret.

Skolens kontor opbevarer gerne større pengebeløb og særlige værdigenstande i skoletiden.

Skolen har ikke noget ansvar i forbindelse med rejser, der ikke er en del af undervisningen. Skolen har heller ikke noget ansvar for elever, der befordrer sig selv til en ekskursion.

I forbindelse med udlandsrejser skal du også sørge for at have en forsikring, der dækker hjemtransport ved sygdom.

Ifølge lov om tandpleje er alle børn og unge under 18 år omfattet af den kommunale tandpleje, også i forbindelse med ulykkestilfælde.

Forsømmelser/fravær

Skolens officielle regler for forsømmelser og fravær kan du læse om her, men nedenfor er de overordnede regler.

Du har mødepligt til al undervisning – lektioner, virtuel undervisning, fællestimer, ekskursioner osv. og du har pligt til at aflevere de opgaver dine lærere beder dig om. Skolen kan ikke give fri.

Hvis du er fraværende, skal du angive hvorfor i Lectio under Fraværsangivelse. Det bruger din studievejleder/uddannelsesleder  til at se, om du har brug for særlig hjælp og opmærksomhed. De kan nemlig hjælpe dig med at få kontakt til forskellige folk, samt tildele sygeundervisning eller pålægge dig at gå til lektieværksted.

Hvis du ikke får afleveret en skriftlig aflevering til tiden, kan du aflevere den på kontoret, så vil den blive registreret som afleveret, hvis den lever op til opgavekravene, men dog ikke rettet. Din manglende aflevering vil indgå i bedømmelsen af dit niveau i faget.

Hvis dit fravær bliver for højt, kan skolen gøre nogle forskellige ting:

I første omgang vil du få en skriftlig advarsel. Samtidigt vil du få et varsel om at stoppe din SU, hvis du får SU, da SU er løn for at gå i skole. Det næste skridt for hf’erne er at miste retten til at følge undervisningen, mens gymnasieeleverne først vil komme til eksamen i alle fag (eksamen på særlige vilkår), og derefter, hvis der ikke sker forbedring, vil man miste retten til at følge undervisningen.

Hvis dit fravær pludseligt stiger, voldsomt kan du miste retten til SU og til at følge undervisningen uden skriftlig advarsel, men du vil altid få det, der hedder en partshøring. Det vil sige, at hvis vi agter at smide dig ud eller sætte dig på særlige vilkår, så vil du få mulighed for at skrive et brev til os med den information, du synes, vi skal have, inden vi træffer den endelige afgørelse.

Hvis du mister retten til at følge undervisningen/bliver smidt ud, kan du gå til eksamen som selvstuderende; dvs som en person fra gaden. Du skal aftale dette med din studievejleder straks, hvis du bliver smidt ud.

Hvis du har meget fravær, skal du ALTID kontakte din studievejleder, som er der for at hjælpe dig med at komme igennem din uddannelse her.

Forældre

I forbindelse med skolestart afholdes der fyraftensmøde for forældre til  elever 1.g og 1.hf. Her gives der information om skolen og om at gå på gymnasiet.

Skolen har orienteringssamtaler for 1. g’s forældre i løbet af grundforløbet. Her har forældre og elever mulighed for at få en individuel samtale med eleven faglærere.

I september måned finder et åbent-hus arrangement sted for forældre til elever i 1.hf og 1.g. Der vil ved den lejlighed blive orienteret om skolen og undervisningen, og der vil blive lejlighed til at hilse på lærerne samt at se skolen og dens faciliteter.

Skolen udgiver et elektronisk nyhedsbrev fem gange årligt rettet mod forældre. Oprettelse af abonnement på nyhedsmailen foregår på skolens hjemmeside. Forældre der har opgivet e-mailadresse ved deres søns/datters optagelse på skolen, modtager automatisk brevet, indtil det afmeldes.

Forårskoncert og forårsudstilling

Ved den årlige forårskoncert og forårsudstilling i april måned for elever, lærere og familie viser eleverne, hvad de har arbejdet med i årets løb i de kreative fag.

Fraværsangivelse

Man skal ifølge skolens studie- og ordensregler angive årsag til alt fravær.

Ved længerevarende fravær skal man altid kontakte sin studievejleder. Dette gælder, hvis man ved, man vil være fraværende i fremtiden – både samlet og ved spredt fravær; fx pga lægebesøg – og hvis man bliver syg og forventer, at det vil vare over 3 dage.

Hvis man har været fraværende, dukker de afholdte lektioner op på ens Lectio-forside, og man går her senest weekenden efter fraværet ind og angiver årsagen. Blot at skrive at man var syg, er ikke tilstrækkeligt.

Hvis man har fravær uden at angive årsag, er det en overtrædelse af skolens ordensregler, og ved vurderingen af fravær vil lektioner uden angivelse af fraværsårsag blive vurderet som pjæk.

Årsagsangivelserne bliver brugt i vurderingen af, hvorvidt I kan fortsætte på skolen, men også i samarbejdet mellem uddannelseslederne og studievejledere (og for HF-elever også tutorer) i forhold til at iværksætte hjælp og støtte til jer, så I kan få en god eksamen.

Fritagelse for idræt

Reglerne for deltagelse/fritagelse for idrætsundervisningen er i hovedtrækkene som beskrevet nedenfor.

  1. Du skal være til stede, hensigtsmæssigt omklædt og deltage aktivt for ikke at blive ført fraværende.
  2. Læreren kan i op til to lektioner i samme forløb give dig tilladelse til “begrænset” fysisk deltagelse i undervisningen. Derefter kræves lægelig dokumentation.
  3. Hvis du kun i begrænset omfang deltager fysisk aktivt, kan der opstå den situation, at lærerne ikke kan give dig en karakter. I det tilfælde vil der ikke være påført dit karakterblad en idrætskarakter (gælder kun gymnasieelever). Der kræves lægelig dokumentation for dette.
  4. Du kan blive fritaget for idræt (kræver lægelíg dokumentation), men skal til gengæld have et ekstra valgfag.

Frivillig undervisning/aktiviteter

Skolen har tilbud om frivillige aktiviteter, som foregår efter den almindelige undervisnings ophør.

Der er lærere tilknyttet aktiviteterne, men de afvikles i et samarbejde mellem lærer og deltagere.

Nogle aktiviteter “kører” hele skoleåret, mens andre afvikles over et begrænset antal uger.

Informationer om frivillig undervisning annonceres i frokostpausen, på Lectio eller til månedssamling.

“Klasseturneringen i idræt”
Hvert år organiserer vi en stor klasseturnering i mange forskellige mere eller mindre traditionelle idrætsdiscipliner.
Klasserne tildeles point efter placering i de enkelte konkurrencer og også for blot at deltage.
På en månedssamling i april måned kårer vi årets samlede vinder af klasseturneringen for henholdsvis piger og drenge.

Der er mulighed for sammen med en kammerat at benytte skolens styrketræningslokale uden læreropsyn, når det er ledigt. Betingelsen er dog at du har erhvervet dig skolens “kørekort” til brug af faciliteterne.

Fællestimer

I løbet af skoleåret arrangeres der i skoletiden en række foredrag, filmforevisninger, musikalsk optræden o.l. Herigennem får eleverne mulighed for personligt at opleve, hvad der rører sig i tiden på forskellige kulturelle og politiske områder.

Der er mødepligt for elever til fællestimerne, og der føres fravær, ved at den enkelte elev skriver under på, at han/hun er til stede, inden fællestimen er slut. Man må ikke skrive under for andre.

G

Glemte sager

Mindre værdigenstande som ure, smykker, lommeregnere og lign. opbevares på kontoret og kan afhentes samme sted.

Større værdigenstande som jakker, skoletasker, træningsdragter og lign. forbliver i det lokale, hvor det er glemt, eller afleveres på kontoret.

Værdiløse genstande som undertøj, strømper og lign. falder uden for ordningen, men ligger evt. på reolen foran D05.

Ikke afhentede værdigenstande afleveres til politiet (hittegods) til efterårsferien, juleferien, vinterferien og sommerferien. Cykler efterladt på skolen frem til skolens sommerferie vil tilsvarende blive afleveret til politiet.

Vi vil kraftigt opfordre til, at den enkelte elev får sine værdigenstande mærket. Lommeregnere, mobiltelefoner og lign. har så større chance for at finde tilbage til ejeren, hvis de skulle blive glemt på skolen.

Godskrivning

I særlige tilfælde kan man godskrives fra undervisningen. Dette kan ske, hvis man er på ekskursion eller deltager i skoleaktiviteter på anden vis. Aktiviteten skal være godkendt af skolen. Se reglerne herfor her.

 

H

Hytteture og ferierejser

Skolen arrangerer hytteture i introduktionsforløbet for 1.hf. På disse skolearrangerede ture deltager flere af skolens lærere.

Enhver anden form for hytteture og lignende, som skolens elever og klasser er involveret i, er uden for skolens regi og foretages på elevernes eget ansvar.

I

Information – Semesterplanen/ semestrets aktiviteter

Ved skoleårets begyndelse og umiddelbart før juleferien kan du i Lectio se  semestrets aktiviteter f.eks. vedrørende karaktergivning, særlige arrangementer, terminsprøver, eksaminer o.l. på skolens hjemmeside: www.nghf.dk.

Skolen informerer endvidere løbende eleverne om aktiviteter, arrangementer m.v. i frokostpausen og via Lectio. Eleverne har pligt til at være orienteret i semesterplanen og dagligt at tjekke beskeder og deres elektroniske skema i Lectio.

Introdage

Alle nye elever i 1.hf og 1.g deltager i et introduktionsforløb over tre dage.

Introduktionsforløbet har flere formål, dels at lade de nye elever få mulighed for at lære hinanden og deres lærere at kende, dels skal de gøres bekendte med skolens fysiske rammer og integreres med skolens øvrige elever.

Se mere om introdage for nye elever på skolens hjemmeside.

IT

Alle elever der er starter på skolen  skal selv medbringe egen computer. Den er et nødvendigt arbejdsredskab for at deltage i undervisningen.

En af de første dage på skolen vil du få udleveret dit eget personlige brugernavn samt en adgangskode, som du skal bruge, når du logger dig ind på skolens netværk.

Brugernavnet og adgangskoden skal du passe på, da de kun er til dit eget brug og ikke bør kendes af andre. Glemmer du koden, kan du få hjælp af skolens EDB-teknikker Jesper Barløse.

Email 

Alle elever får en g-mail adresse, samt adgang til beskedsystemet i Lectio.

Skema, karakterer osv.

Der er ligeledes mulighed for at se dit eget og andres elevers eller læreres skema elektronisk og mulighed for at se din egen fraværsprocent løbende samt en lang række andre ting. Dette foregår via Lectio.

Ved skolestart får du en introduktion til systemerne og bliver forsynet med brugernavn og password.

Skolen har sin egen hjemmeside: www.nghf.dk, hvorpå du kan finde aktuelle oplysninger om bl.a. lærernes og administrationens e-mailadresser, semesterplaner, ferieplaner, kommende aktiviteter etc.

Skolen har besluttet, at eleverne efter skolegangen skal være i besiddelse af en række kompetencer på brugerniveau. Der vil i hver af 1. klasserne i forlængelse af it-intro blive undervist  i diverse kompetencer.

K

Kantinen

Skolens kantineudsalg ligger centralt i bygningen og yder med sit store udvalg af mad, drikkevarer og lignende en god service. I frokostpauserne fra 10.50-11.20 (1.g og 1. hf) og  12.05-12.35 (2.g, 3.g og 2.hf) er der mulighed for at købe mad.

Kantineudsalget bestræber sig på at tilbyde sund og næringsrigtig mad til en rimelig pris.

Kantinen har åben:

kl. 7.30 –14.30 (fredag lukkes dog kl. 14.00)

Kopiering/printning

Eleverne har mulighed for at printe og tage kopier i begrænset omfang.

Kopimaskinen, der står til elevernes rådighed, befinder sig på biblioteket. Bibliotekar Kasper Holm kan låse maskinen op.

Eleverne kan printe et begrænset antal eksemplarer.
“Loftet” er kendt af skolens it-administration, og hvis dette max. tallet nås, får den pågældende elev besked herom med henblik på en aftale om undtagelsesvist at hæve grænsen.

L

Legater

Forældrenes Indvielseslegat

Forældrenes Indvielseslegat blev oprettet i forbindelse med indvielsen af Sundby-Hvorup Gymnasium i 1965. Legatet gives til dimittender, der udover at passe deres skolegang har gjort en særlig indsats for at støtte skoleaktiviteterne uden for undervisningen.

Jubilæumslegatet

Jubilæumslegatet blev oprettet i forbindelse med Nørresundby Gymnasium og HF-kursus’ 25 års jubilæum. Legatet gives til en eller flere aktivt kundskabssøgende og for undervisningen inspirerende elever.

Nørresundby Gymnasium og HF-kursus’ Rejsefond

I forbindelse med skolens 25 års jubilæum blev der oprettet en rejsefond, som uddeler rejsetilskud til elever, der er særligt økonomisk trængte i forbindelse med deltagelse i de af skolen arrangerede studierejser eller 3-dages ekskursioner.

Ansøgningsfrist vil fremgå af opslag på administrationens opslagstavle eller spørg din rejselærer eller studievejleder. Ansøgningsblanket hertil udleveres på kontoret.

Herudover er der tradition for, at skolens elever modtager legater/gaver fra nedenstående eksterne donatorer:

Nørresundby Banks Jubilæumslegat

i anledning af Nørresundby Gymnasium & HF-kursus’ 25 års jubilæum. Gives til en dimittend, der i fagene billedkunst, idræt eller musik har udvist særlig kreativitet til glæde for fagenes udøvere eller de øvrige elever på skolen.

Christian Den Fjerdes Laugs Humørlegat

Christian Den Fjerdes Laug uddeler hvert år til juleafslutningen et Humørlegat. Humørlegatet er tænkt som en hilsen til en elev, der med sit gode humør, glade sind og positive indstilling har været med til at inspirere lærere og kammerater, og således får hverdagen til at fungere på en positiv og lidt mere fornøjelig måde.

Carpe Diem prisen

Gives til en elev ved dimissionen eller sidste månedssamling, der har udmærket sig særligt indenfor digtekunst eller billedkunst. Dette legat doneres af skolens “Venneforening”.

Venneforeningens rejselegat

Legatets formål er at yde støtte til dimittender fra Nørresundby Gymnasium og HF som i skoleåret efter deres dimission foretager en udlandsrejse med et uddannelsessigteEfter rejsens afslutning skal legatmodtageren afgive en beretning til Nørresundby Gymnasium og HF’s venner senest den 1. oktober året efter modtagelsen. Ansøgningsfristen er 1. juni.

Lektieværksted

Skolen giver dig mulighed for at modtage lektiehjælp og hjælp til afleveringer i naturvidenskabelige fag på åbne “lektieværksteder”. Lektieværksted finder sted mandag-torsdag kl 14.00-16.00.

Lokaleudlån

Kontoret kan efter nærmere aftale stille lokaler til rådighed på skolen til møder og lignende.

Lommeregner

Køb ikke lommeregner eller ordbøger før skolestart.

I forbindelse med skolestart opkræver vi et undervisningsgebyr på 250kr, som dækker undervisningsmaterialer – herunder licens til lommeregner.

Læse- staveundervisning

Der er tale om undervisning, der tilsigter at løse de læse- og staveproblemer, som dansklæreren normalt ikke har tid til/mulighed for at tage sig af i den almindelige undervisning, og som på den anden side ikke kræver egentlig specialistviden – denne sidste gruppe henvises fortsat til taleinstituttet.

Skolen finder gennem dansklæreren og to dertil uddannede lærere frem til de elever, der måtte have behov for sådan specialundervisning.

Hvis man på forhånd ved, man har handicap på dette område, bør man informere sin studievejleder.

M

Månedssamlinger

En gang om måneden samles skolen i festsalen. Her er der fællessang, underholdning og diverse fælles informationer.

Der er mødepligt til månedssamlingerne. Klassens teamlærere deltager også.

N

Nyheder/Årsskrift

Hvert år udkommer i forbindelse med skole årets afslutning et magasin – skolens årsskrift, som viser hvad der er sket på skolen i det forgangne år.

Derudover bringer skolens hjemmeside løbende nyheder fra skolens liv.

Hvis man har en brændende varm nyhed eller et arrangement, man gerne vil reklamere for, kan man kontakte Bente V. Steffensen (H3 eller pr mail bst@nghf.dk) eller Kasper Holm (Biblioteket eller pr mail kho@nghf.dk)

O

Opbevaring

Elever, der har behov for opbevaring af musikinstrumenter eller idrætsudstyr, kan få et skab stillet til rådighed. Henvendelse skal ske til kontoret.

 

Ordbøger

Skolen stiller følgende til rådighed:

Elektronisk adgang til ordbøger (Gyldendal) til alle sprog inkl. dansk. Dette foregår via login på skolens server hvad enten du er hjemme eller her. Den elektroniske udgave kan også anvendes til eksamen.

Hvis du alligevel vælger at købe bøger, gælder følgende:

Dansk

Retskrivningsordbogen.

Fremmedsprog 

Skolen kan ikke stille krav om, at eleverne skal have bestemte udgaver af ordbøger, men Undervisningsministeriet forudsætter ved opgavernes udformning til eksamen, at eleverne er i besiddelse af nye udgaver.

Skolen anbefaler følgende:

Engelsk:  Gyldendals røde ordbøger, engelsk-dansk og dansk-engelsk

Tysk:      Gyldendals røde ordbøger, tysk-dansk og dansk-tysk.

Fransk:   Gads eller Gyldendals røde ordbøger, fransk-dansk og dansk-fransk.

Italiensk: Gyldendals røde ordbøger, italiensk-dansk og dansk-italiensk.

Spansk:  Munksgaard, dansk-spansk og spansk-dansk.

P

Psykologisk rådgivning

NGHF har et tilbud om psykologisk rådgivning til elever og ansatte.
Eleverne kan komme i kontakt med psykologen via skolens studievejledning.
Samtalerne foregår på skolen.

Derudover er der mulighed for at få samtaler med skolens mentor. For mere information henvend dig til din studievejleder.

R

Rejsefond

Se “Legater”

Ringetider

1.hf/1.g:
1.lektion kl. 8.15-9.25

2. lektion 9.40-10.50

Spisepause 10.50-11.20

3.lektion 11.20-12.30

4. lektion 12.35-13.45

5.lektion 13.50-15.05

6.lektion 15.10-16.202.hf/2.g/3.g
1.lektion kl. 8.15-9.25

2. lektion 9.40-10.50

3.lektion 1o.50-12.05

Spisepause 12.05-12.35

4. lektion 12.35-13.45

5.lektion 13.50-15.05

6.lektion 15.10-16.20

 

Rusmidler

Skolen har regler for brug af rusmidler sammen med de øvrige skoler i Aalborg. Se reglerne her.

 

S

Sinathing

Siden 2002 har skolens haft sit eget indsamlingsprojekt til fordel for to sorte town-shipskoler i Edendale nær Pietermaritzburg i KvaZulu Natal provinsen i Sydafrika. Projektet blev i 2006 udviddet, så elever på Nørresundby Gymnasium og HF betaler for, at 2 elever fra townshipskolerne hvert år kan fortsætte deres skolegang på Alexandra High School og dermed er sikret 5 års yderligere uddannelse. Vi har nu 10 glade elever i gang med dette forløb og 9 der allerede er studenter.

En dag hvert efterår arbejder eleverne og giver herefter de indtjente penge til projektet.

Skolebusser/uddannelseskørsel

Der kører, foruden de ordinære busafgange, mange skolebusser til og fra Nørresundby Gymnasium & HF.

Ruter og tider kan findes på www.nordjyllandstrafikselskab.dk/uddannelseaalborg

Skolekomedie

Skolen tilstræber at afvikle en form for skoleteater/musical hvert år med deltagelse af interesserede elever.

Projekterne har hidtil været lærerstyret det ene år og elevstyret det andet.
Der øves det meste af  efteråret og der er som regel præmiere i uge 7.

Skolekontrakt

Skolen har en række forventninger til de elever der har valgt at tage deres uddannelse her hos os. Se Skolekontrakt

Skoleregler for adfærd på skolens område

Ordensreglerne lægger op til almindelig tolerance og til elevernes erfaring af, at de er led i en større helhed, som de nyder godt af, og som de har indflydelse på og medansvar for.
Elevers udøvelse af chikane og mobning mod andre elever strider således mod skolens målsætning og er derfor ikke acceptabelt.

  1. Rusmidler.
    Skolens regler for elevers brug af rusmidler er bekendtgjort i ”Skolens politik vedrørende rusmidler”, der findes på skolens hjemmeside og som opslag i aulaen.
  2. Bibliotek og edb-faglokaler.
    Reglerne for brug af biblioteket og edb-lokalerne er bekendtgjort på skolens hjemmeside og ved opslag på biblioteket og i edb-lokalerne.
  3. Lån af lærebøger o.a.
    Udleverede bøger skal straks ved modtagelsen forsynes med navn og klasse. Der må ikke skrives i bøgerne.
    Når faglærerne udleverer bøger sendes der automatisk besked herom til modtagernes forside i Lectio. Hvis ikke eleven reagerer herpå inden 14 dage, opfatter skolen dette som accept af udlånet. Se detaljer her.
    Lån af andet: I andre tilfælde hvor eleven benytter/låner skolens ting (f.eks. lån af kemikitler) skal det lånte behandles med omhu og erstattes ved bortkomst og bevidst ødelæggelse.
  4. Cykler og knallerter
    – skal parkeres i cykelkælderen.
  5. Rygning
    – er ikke tilladt på skolens område.
  6. Mad og drikkevarer
    – skal i spisefrikvartererne indtages i kantinen.
    – må ikke nydes i undervisningslokaler med mindre det er en del af en fælles aktivitet i klassen og efter aftale med læreren.
  7. Kantineorden.
    Hver klasse har pligt til oprydning og selvafrydning omkring klassens 2 borde. Af hensyn til rengøringspersonalet skal stole i kantinen altid hænges op efter brug, og for at give plads til afrydning efter spisefrikvartererne skal kantinen forlades 5 minutter, før der ringes til time.
  8. Oprydning i klasselokaler efter undervisning.
    Efter hver lektion skal stolene i klasselokalerne hænges op og lokalet skal i det hele taget efterlades, således at rengøringspersonalet kan komme til at gøre rent.
    Møbelopstillingen i lokalerne må kun ændres efter anvisning fra lærere og pedeller, der er ansvarlige for reetablering af lokalet efter brug i henhold til inventaroversigten.
  9. Brug af grønnegårdene.
    I fyringssæsonen (oktober-april) må vinduer, flugtlemme og døre i lokalerne kun kortvarigt benyttes til udluftning, da det mekaniske varme- og ventilationssystem herved hindres i at fungere.
  10. Ophold ved skolens hovedindgang.
    Trappen og repos’en oven for trappen ved hovedindgangen må ikke benyttes til ophold.
  11. Mobiltelefoner og andet elektronisk modtage- og sendeudstyr, der forstyrrer undervisningen, skal være afbrudt i undervisningslokalerne, hvis læreren ikke inddrager disse i undervisningen.
    Sendeudstyr integreret i pc’en må kun bruges ved prøver og eksamen, hvor det er en del af eksamensformen, og øvrigt udstyr der muliggør kommunikation med omverdenen må ikke medbringes ved prøver og eksamen.
  12. Alle skader, der påføres bygninger og inventar, skal straks meddeles kontoret.
  13. Overtrædelse af skolens Studie- og Ordensregler, herunder bilagene vedr. rusmidler, bibliotek og it-udstyr samt bogudlån, kan medføre erstatningsansvar og efter rektors skøn bortvisning fra undervisningen i kortere eller længere tid, i særlige tilfælde bortvisning fra skolen.

Skolen har en række muligheder for at reagere på overtrædelser. Se mere om disse her.

Skolen har en række forventninger til de elever der har valgt at tage deres uddannelse her hos os. Se Skolekontrakt

Skoleårsoversigt/ringetider

Skemaet er et ugeskema, hvor femte lektion normalt er en flex-position og bl.a. benyttes til opsamling af aflyst undervisning.

Dette betyder, at du ikke kan planlægge f.eks. erhvervsarbejde i femte lektion. Også selvom der fra skoleårets start ikke er lagt undervisning i denne lektion.

Eleverne har pligt til dagligt at tjekke Beskeder i Lectio, samt deres elektroniske skema.

Den normale undervisning foregår i lektioner på 70 minutter.

 Se Ringetider for disse.

Skriftlige opgaver – regler herfor

Ifølge bekendtgørelsen har elever pligt til at møde og aflevere skriftlige opgaver (“Eleverne har mødepligt, dvs. pligt til at følge undervisningen og til rettidigt at aflevere de skriftlige arbejder, der forlanges…”).

I linket nedenfor kan du læse om frister, karaktergivning og aflevering af opgaver.

Skriftlige afleveringer – i praksis

Snyd

Det er ikke tilladt at aflevere andres opgaver eller kopiere materiale uden at angive kilde. Læs om konsekvenserne ved snyd her.

Fejl i registreringen

Du har pligt til at følge med i dit fravær, og mener du, at der er fejl, skal du hurtigst muligt kontakte din lærer for at få sagen afklaret. Hvis det er opklarende spørgsmål, kan du kontakte uddannelsesleder Bente V. Steffensen (i H3 eller pr mail bst@nghf.dk).

Skrivefængsel

Hvis man kommer bagud med sine afleveringer, kan man komme i skrivefængsel for at få hjælp til at følge med. Se her.

Studenterhuer og andet udstyr

Skolen støtter afgangsleverne med bestilling og udlevering af studenterhuer m.m.
På elevrådsmøde i begyndelsen af det nye kalenderår vælger elevrådet 3 elever blandt 1.hf og 2.g til et hueudvalg. Både stx og hf skal være repræsenteret i udvalget.

I samarbejde med en skolemedarbejder (ATI) beslutter udvalget bl.a. hvilket firma, der skal levere huerne. Det sker ud fra en vurdering af pris, kvalitet og service. Udvalget forestår også den praktiske planlægning af opmåling (september) og udlevering af huerne (foråret inden eksamen). Begge disse aktiviteter skal foregår udenfor skoletiden efter aftale med skolens repræsentant (ATI).

Det bør også nævnes, at man udmærket kan blive student UDEN at købe alt det dyre udstyr, der tilbydes!

Studievalg Nord

Se “Vejledning om videregående uddannelse”.

Studiekort

Ved skolestart (i 1.g og 1.hf) skal alle elever inden den første skolefest (babyballet) have oprettet sig på www.studiz.dk og hentet app’en til telefonen. App’en fungerer som studiekort og det er også her, man vil få tilbudt billetter til skolens fester.

Studierejser

Skolen tilbyder  klasserne studierejser i 2.g/hf. Nogle studieretninger har også mulighed for at rejse i 1.g (Sprog-klassen) eller i studieretningsfag i 3.g. Studierejserne foregår i henhold til skolens studie- og ordensregler; se konkrete regler for studierejser.

Læs også under  “Ekskursioner”.

Studievejlederne

Til de nye elever i 1.g og 1.hf!

Nye kammerater, nye lærere, nye arbejdsformer og nye rammer. Spændende og dejligt er det meste af det forhåbentlig, men også forvirrende. Måske vil nogle af jer – og ikke mindst de, der kommer direkte fra folkeskolen – savne klasselæreren ind imellem.

Her kommer studievejlederen ind i billedet. Han/hun har til opgave at hjælpe jer med løsning af alle problemer med tilknytning til jeres skolegang. Arbejdet i klassen og hjemme foregår måske ikke helt på samme måde i gymnasiet og på hf, som I er vant til. Man skal vænne sig til de nye arbejdsformer, og der er en masse nye regler og ordninger, som man skal kende til.

Derefter bliver alle 1. klasseelever indbudt til en personlig samtale på studievejlederkontoret. Ved denne samtale kan man drøfte, om der er særlige problemer ved overgangen til den nye skoleform, og man kan tale om alle de emner, som du ellers måtte finde vigtige.

Det er studievejlederens opgave at medvirke til, at den enkelte elev får det bedst mulige resultat ud af sin skolegang. Du kan selv opsøge din studievejleder, hvis du har behov for det, enten i den faste træffetid eller efter aftale. Hvis du forsømmer meget, skal du henvende dig til din studievejleder. Studievejlederen vil selv tage initiativet, hvis det ser ud som om, der er problemer.

Studievejlederne orienterer også om valgfagsmulighederne på hf og valgfagene i gymnasiet, SU og meget mere. Gennem hele din gymnasie-/hf-tid vil vi være rede til at svare på spørgsmål og hjælpe med at løse eventuelle problemer.

Studievejledere:

Marie Juul Bjerre, lokale H1,

Susanne Grøn,  lokale H1,

Erik Skak Jensen,  lokale H2, , gymnasial supplering

Birte Oskjær,  lokale H2, MGK-elever, BGK-elever og Team-DK elever

V

Vejledning om vidergående uddannelse og erhverv

Studievalg Nordjylland er et regionalt vejledningscenter under Undervisningsministeriet.

De har ansat vejledere, der har en bred viden om mulighederne for videregående uddannelse og erhverv i hele Danmark. Vores vejleder fra studievalg Nordjylland, hedder Vita Schou. Hun har træffetid 1-2 gange om måneden. Du melder dig til elektronisk; se skolens hjemmeside under Studievejledning.

Desuden vil Studievalg Nord stå for forskellige arrangementer på skolen om uddannelser og optagelse på videregående uddannelser.

Meget vejledning og mange oplysninger af betydning for studerende er i dag at finde på internettet på forskellige hjemmesider. Der kommer ikke mere tykke bøger og hæfter om valgfag, uddannelsesbeskrivelser, uddannelsestilmeldingsskemaer mv..

Har du brug for yderligere informationer om videregående uddannelser, skal du søge på www.ug.dk.

Ø

Økonomisk støtte/ SU

Som elev i gymnasiet eller på hf kan du søge om Statens Uddannelsesstøtte (SU). Se reglerne på www.su.dk

Du søger SU i minSU på www.su.dk.

Du skal have NemID for at kunne logge på (se mere herom i minSU).

En af betingelserne for at få SU er, at du skal være fyldt 18 år.

Du kan søge om SU fra kvartalet efter, du bliver 18 år. Fylder du for eksempel 18 år i januar, februar eller marts, kan du få SU fra den 1. april.

Du kan få nærmere oplysninger om reglerne for støtte samt vejledning om økonomiske problemer i øvrigt hos din studievejleder.

Man er SU-berettiget, når man er studieaktiv. Manglende studie-aktivitet kan medføre bortfald af SU. Hvis eleven har et, efter rektors skøn, urimeligt højt fravær, kan rektor framelde elevens SU, indtil et acceptabelt aktivitetsniveau er nået.

Å

Årsprøver

Der afvikles skriftlige og mundtlige årsprøver i forlængelse af og som et naturligt led i evalueringen af undervisningen.

På grundlag af de opnåede standpunktskarakterer og prøveresultater ved skoleårets afslutning rådgiver lærerforsamlingen eleverne i 1.g og 2.g (samt eventuelt deres forældre) om, hvorvidt den enkelte elev vil have tilstrækkeligt udbytte af at fortsætte i næste klasse. Rektor afgør, på baggrund heraf, om eleven kan fortsætte på næste klassetrin eller skal afbryde sin uddannelse på Nørresundby Gymnasium & HF.

På hf-kurset er der årsprøve i kultfaget.

Nørresundby Gymnasium logo