Onsdag d. 2. november 2016 tog de 4 billedkunsthold fra 1.hf og 1.g på ekskursion til kunstmuséet ARoS i Aarhus
Kunstmuseet ARoS ligger i Aarhus centrum og er mest kendt for Olafur Eliassons permanente kunstværk ‘Your rainbow panorama’; en regnbuefarvet rundgang, som kan findes på toppen af kunstmuseet, og Ron Muecks kæmpe skulptur ‘boy’. ARoS har hvert år tre-fire store internationale kunstudstillinger. I år var der særligt to udstillinger, vi skulle holde øje med; ‘No man is an island – the satanic verses’ og ‘Fra Abildgaard til Kirkeby’.
Kl. 08:15 var bussen fyldt og klar til den næsten to timer lange køretur ned til Aarhus kunstmuseum ARoS. En køretur der var fyldt med trætte, men spændte elever, klar til en skøn kunstnerisk oplevelse.
Da vi ankom til Aarhus, var nogle af eleverne særligt spændte, da de for første gang skulle opleve ARoS. Vi fik en masse timer til at gå og opleve kunsten.
Det, mange af os glædede os mest til at opleve, var ‘’Your rainbow panorama’’. Det var en kæmpe oplevelse at se det smukke Aarhus gennem forskellige farver. Hver enkelt farve skabte et anderledes perspektiv på byen.
Efter at have stået ude i den bidende kulde fik vi lov til at træde indenfor. Det første, der mødte vores blikke i det sekund, vi trådte ind, var Joana Vasconcelos’ kæmpe værk Valkyrie Rán, der fulgte os gennem hele kunstmuseet. Dens mange farver oplyste den ellers ensfarvede bygning, og sammen med den mystiske musik, der spillede i baggrunden, var det en god ‘kickstarter’, om man så må sige, til en fantastisk oplevelse.
Den første udstilling, som vi mødte, var ‘No man is an island – the satanic verses’. Det første, der mødte vores blikke, var den kendte skulptur ‘boy’, der havde fået en ny plads i den spændende udstilling. Den afdæmpede belysning, nogle steder, gav en god kontrast til det skarpe lys ved andre af værkerne. Hvad der fangede manges opmærksomhed, var værket ‘fucked (couple)’ af Tony Matelli (f.1971). Den voldsomme facade gemte dog på en særdeles smuk kærlighedshistorie om et par, der var gået igennem alle livets udfordringer uden at skilles. Dog var hele udstillingen ikke en smuk historie. Værket ‘Sawdy nr. 46’ af Edward Kienholz (1927-1994) viste gennem en bilrude 60’ernes forfærdelige raceuroligheder, og værket ‘beggar signs’ af Jani Leinonen (f.1978) viste, hvad der er hverdagen for fattige, men en ukendt verden for alle andre.
Efter denne udstilling, som følelsesmæssigt var fyldt med glæde, sorg og nysgerrighed, ankom vi til, hvad der nærmest kun kan beskrives som en rejse gennem tiden. Udstillingen ‘Fra Abildgaard til Kirkeby’ førte os på en 200 års lang rejse gennem kunstens historie, der starter helt tilbage i slutningen af 1700-tallet med de klassiske malerier af bl.a. N.A. Abildgaard (1743-1809) og Albert Besnard (1849-1934) frem til nyere tid med værker af bl.a. Henning Pedersen (1913-2007) og Per Kirkeby (f.1938). At se hvordan både motiver og teknikker har ændret sig gennem tiden, var en fascinerende oplevelse. Udstillingen var opbygget som et mere klassisk kunstmuseum end de resterende udstillinger. Der var delte meninger om, om dette var en god ting eller ej, men det kan ikke benægtes, at det gav en dynamik til ARoS.
Vi mødte også endnu et rum ved navn ‘Love Conquers All’ af kunstgruppen The Icelandic Love Corporation. Det første, ens øjne mødte, var en storskærm med et par fødder, som dansede step. Derefter fik vi øje på stepsko til fri afbenyttelse. Vi prøvede den anderledes, men sjove tilgang til dans. I rummet var der stof, som strakte sig langs og på kryds og tværs af rummet. Det skabte et frisk og livligt pust i rummet. I den anden ende var der to trampoliner, man måtte hoppe på. Når man hoppede på trampolinerne, kunne man se lyseffekter bag en halvvæg.
Vi nærmede os afslutningen på en kunstnerisk oplevelse i Aarhus. Alle eleverne vendte hjem med en masse nye indtryk.
Af Sarah Bruun-Petersen & Lærke Albæk, 1.b